‘De AI die je vandaag gebruikt, is de slechtste AI die er is. Ieder moment dat hierna komt, is AI alweer beter.’ Met die uitspraak onderstreepte techjournalist Alexander Klöpping tijdens het Yonder Symposium de ongekende snelheid waarmee kunstmatige intelligentie zich ontwikkelt. De centrale vraag van de dag, die mede georganiseerd werd door NCVB bedrijfsopleidingen: hoe zorgen we dat mens én machine samenwerken in het leerproces – op school én op de werkvloer?
AI in bedrijfsopleidingen: balans tussen mens en machine

Opleiders en bedrijfsleven: samen verantwoordelijk voor een wendbare arbeidsmarkt
Tijdens het symposium – dat onlangs plaatsvond bij MindLabs – ging het over de invloed van AI op onderwijs én werk. Journalist Suze Kleef leidde de dag, die werd geopend door Liz Chermin, voorzitter van het College van Bestuur van Yonder. Zij benadrukte: “We bouwen samen aan de arbeidsmarkt van de toekomst.”
Ook Coen van Hoof, directeur van NCVB Bedrijfsopleidingen, was helder: “Ons werk verandert – dat is een feit. Maar juist dan is onderwijs en ontwikkeling cruciaal. Wij hebben als opleiders een sleutelrol in het toekomstbestendig maken van mensen op de werkvloer.”
Enthousiasme én twijfel: AI roept gemengde reacties op
Een interactieve peiling onder de deelnemers liet zien dat de meeste aanwezigen positief zijn over de kansen van AI – denk aan maatwerk, tijdswinst en innovatie. Tegelijk klonk er ook bezorgdheid: hoe bewaak je de eigen denkkracht van medewerkers? Hoe voorkom je dat technologie de regie overneemt?
Klöpping erkende die zorgen: “AI is overweldigend. Het gaat veel werk overnemen, ook van opleiders en trainers. Maar wat AI niet kan, is echte verbinding maken. En juist dat is wat mensen uniek maakt. Opleiders worden gidsen in een wereld waarin AI meedraait – een enorme verantwoordelijkheid.”
8 inzichten van Klöpping die relevant zijn voor bedrijven:
- AI is geen chatbot meer: Het wordt een persoonlijke assistent, geïntegreerd in je dagelijkse werk.
- Repetitief werk verdwijnt: AI neemt herhalende taken over – tijd voor medewerkers om zich te richten op creativiteit en samenwerking.
- Iedereen kan straks programmeren: Met AI kan zelfs een kind een app maken – wat betekent dit voor digitale skills in je organisatie?
- Prompt engineering is de nieuwe vaardigheid: Het stellen van de juiste vragen bepaalt de output.
- Hyperpersoonlijk leren: AI maakt het mogelijk om trainingen volledig op maat aan te bieden.
- AI creëert cultuur: Van teksten tot muziek – AI dringt door in creatieve processen.
- Synthetische gesprekken worden waardevol: Er ontstaan nieuwe vormen van digitale interactie.
- Ga experimenteren – maar bewust: Gebruik AI bij voorkeur voor taken waar je je ook bij een collega prettig bij zou voelen.

Welke taken blijven mensenwerk?
Docent en innovatie-expert Wietze Hage nodigde deelnemers uit tot reflectie: “Het is eb – dan zie je wie er een zwembroek aan heeft.” Oftewel: in tijden van verandering wordt zichtbaar wat écht waarde toevoegt. Hij stelde de vraag die ook werkgevers zich moeten stellen: wat is onze toegevoegde waarde als mensen, als begeleiders van groei?
Klöppings favoriete AI-tools – handig voor de HR- en L&D specialist:
- Claude.ai: Een AI-tool die alleen werkt met de input die jij geeft. Handig bij het schrijven van voorstellen, e-mails of leerplannen.
- Shortwave.ai: Slimme assistent voor e-mailbeheer.
- NotebookLM (Google): Ideaal voor snel informatie halen uit documenten en rapporten.
