De wereld verandert snel. Op de dynamische arbeidsmarkt wordt steeds meer flexibiliteit van werknemers gevraagd. Ook van de nieuwe generatie werknemers, de studenten. Het traditionele onderwijs, met een vast groepsprogramma, maakt het voor studenten lastiger om mee te bewegen in die flexibiliteit. Maar hoe werkt het dan wel? Wat heeft een student nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen? En hoe werkt dit ook voor bedrijven bij hun dringende zoektocht naar personeel? Flexibel onderwijs, met een focus op individuele behoeften en interesses, wordt steeds meer de basis voor ‘het nieuwe leren’. En daarmee ook ‘het nieuwe werken’.
Meebewegen op de arbeidsmarkt
In het diepe springen op de arbeidsmarkt? Dat gebeurt maar al te vaak. Al doende leert men, maar wat als dat doen en leren nu al tijdens de studie kan? Onze snel veranderende maatschappij vraagt flexibiliteit van bedrijven en hunwerknemers.Door die flexibiliteit al in te zetten in het onderwijs, zijn studenten straks beter voorbereid op de verwachtingenin hun loopbaan- en burgerschap.
- Een ‘perfect blend’ van fysieke lessen en e-learning
Digitale tools, zoals Virtual Reality, Augmented Reality en games, helpen om de aandacht vast te houden en studenten te motiveren om te leren. Vooral bij thema’s die lastiger in fysieke lessen zijn te behandelen, zoals veiligheid in de winkel en omgaan met agressie. Ook interactieve e-learnings en podcasts met interessante gasten helpen studenten om op een andere manier te leren. - Leren en werken tegelijk, op maat
Met verkorte bbl-trajecten wordt tegelijk leren en werken mogelijk gemaakt. Het onderwijs werkt hierbij samen met bedrijven voor een lesprogramma op maat, waarbij ook aandacht is voor het niveau en werktempo van de student. Studenten volgen een volledig leertraject of halen bepaalde onderdelen met een certificaat. Hiermee worden de mogelijkheden van de individuele student optimaal benut en is directe versterking op de arbeidsmarkt mogelijk, waar het hard nodig is.