Albert Heijn en NCVB bouwen aan een toekomst vol ontwikkeling

Caren Bouwmeester
Albert Heijn
VP HR Omnichannel Operatie
Voorkant Albert Heijn winkel

03-02-2025

Albert Heijn, wie kent het niet? Deze supermarktketen heeft meer dan 1100 winkels in Nederland en België. Alle generaties werken bij Albert Heijn; van 13 tot 70 jaar, als bijbaantje of fulltimer. Eén ding hebben zij allemaal gemeen namelijk de kans om zichzelf binnen de organisatie te ontwikkelen. Dit ‘leven lang ontwikkelen’ zit in het DNA van Albert Heijn. Daarom werkt de supermarkt samen met NCVB voor maatwerk leerprogramma’s voor diverse disciplines.

Een leven lang ontwikkelen
Caren Bouwmeester, VP HR Omnichannel Operatie bij Albert Heijn, heeft deze ontwikkelingsmogelijk-heden zelf ervaren. “Ik werk al jaren bij Albert Heijn, met een korte onderbreking van 3,5 jaar. Ik begon als Assistent Supermarktmanager en ik heb mij ontwikkeld tot HR-verantwoordelijke voor alle winkels en de e-commerce- en distributieafdelingen,” vertelt ze. Albert Heijn biedt medewerkers een uitgebreide medewerkersbelofte. Van een stabiele basis met een goed salaris en veilige omgeving tot een scala aan leerprogramma’s om continu te blijven groeien.

“Een leven lang ontwikkelen is bij ons vanzelfsprekend”

Opleidingen op maat met NCVB 
Om medewerkers landelijk op te leiden wilde Albert Heijn een mbo-duaal programma ontwikkelen. Samen met NCVB werd een mbo-4-opleiding op maat gemaakt, waarbij beide partijen hun expertise combineerden. Door goed te luisteren naar de wensen en behoeften van de organisatie, te kijken welke leermogelijkheden succesvol zijn bij een leer-werktraject en het bundelen van de expertise van NCVB en de inhoudelijke kennis van Albert Heijn, ging de eerste maatwerkopleiding in 2022 van start. Inmiddels zijn daar ook mbo-3 en mbo-2-opleidingen aan toegevoegd. Caren: “Dankzij deze opleidingen kunnen we talentvolle medewerkers opleiden tot allround professionals. Het maatwerk zorgt ervoor dat studenten breder inzetbaar zijn op de werkvloer.” 

“Wij begeleiden jongeren in hun toekomstbestendige ontwikkeling, ook buiten Albert Heijn” 

Door de brede focus van de opleidingen zijn jonge medewerkers beter voorbereid op de arbeidsmarkt, zowel binnen als buiten Albert Heijn. Caren: “De helft van onze medewerkers zijn tussen de 15 en 25 jaar oud. We willen deze jonge generatie goed begeleiden in hun ontwikkeling, zodat ze hun ambities waar kunnen maken, ook buiten de organisatie.

Flexibel leren en werken 
De studenten zijn enthousiast over de opleidingsmogelijkheden, mede door het verkorte traject en de praktijkgerichte aanpak. Caren: “De studenten waarderen het dat ze direct in de organisatie kunnen toepassen wat ze leren. Kleine klassen zorgen voor persoonlijke aandacht en begeleiding. Het traject is intensief en daardoor hebben we ook te maken met een percentage uitstroom. Hierin sturen we samen met NCVB bij om studenten, die dat nodig hebben, nog beter te ondersteunen en hen in het programma te houden.”

Toekomstgericht opleiden 
Naast de huidige mbo-programma’s breidt Albert Heijn de samenwerking met NCVB uit. Nieuwe opleidingen, zoals een duale mbo-richting voor e-commerce, worden ontwikkeld om aan de veranderende behoeften van de organisatie en de markt te voldoen. “We willen dat onze distributiecentra erkende leerbedrijven worden. Door samen met NCVB naar trends te kijken, zorgen we voor toekomstbestendige opleidingen,” aldus Caren. Dit jaar ontvingen de eerste studenten van de mbo-4-opleiding hun diploma: een feestelijk moment en het bewijs van een succesvolle samenwerking in opleiden.

Deel dit verhaal

Ook een oplossing op maat?

Neem contact op met Karin