Veelgestelde vragen

Geen resultaten
Algemeen
Inloggen lukt niet, wat nu?

Lukt het niet om in te loggen dan kun je bellen met onze helpdesk via telefoonnummer 013–5397077. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 uur en 17.00 uur. Of vul het contactformulier in en stel jouw vraag hier.

 

Ik ben verhuisd, hoe kan ik mijn adreswijziging doorgeven?

Ben je verhuisd dan mag je jouw nieuwe adresgegevens doorgeven aan jouw docent en/of bpv-er. Je kan ook contact opnemen met de helpdesk van NCVB Bedrijfsopleidingen via telefoonnummer 013-5397077 of doormiddel van het contactformulier.

 

Ik wil mijn mails op mijn privé mail en niet op mijn schoolmailaccount, kan dat?

Het kan onhandig zijn om naast je privé-account nog een tweede account te hebben voor e-mail.

Je kunt de mail die gestuurd wordt naar je school-account automatisch door laten sturen naar je privé-account (bijvoorbeeld een gmail- of hotmailadres).

Ga naar https://outlook.office.com/mail/options/mail/forwarding

Meld je aan met je gebruikersnaam studentnummer@ogt013.nl en wachtwoord.

Kan ik studiefinanciering of een OV jaarkaart aanvragen?

Als BBL-student heb je geen recht op studiefinanciering of een studentenreisproduct.

Opleidingen
Waar vind ik de eisen voor het volgen van de opleiding?

De toelatingseisen zijn verschillend per opleiding en niveau. Er wordt onder andere gekeken naar jouw vooropleiding, leeftijd en werkzaamheden binnen het leerbedrijf. Bekijk ook de toelatingsinformatie bij de opleiding van jouw keuze. Hier lees je wanneer je toelaatbaar bent Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan contact op met onze helpdesk via 013-5397077 of het contactformulier op de website.

 

 

Ik heb een vraag over mijn opleiding, bij wie kan ik terecht?

Met vragen over jouw opleiding kun je terecht bij jouw docent of BPV-begeleider. Wanneer de begeleider geen antwoord heeft op jouw vraag kan hij/zij jou doorverwijzen naar de juiste persoon.

Waar vinden mijn lessen plaats?

Afhankelijk van jouw woonplaats en die van jouw medestudenten, wordt er gezocht naar een passende locatie in de regio. Vaak maken we gebruik van een locatie van je leerbedrijf of zoeken we naar een geschikte leslocatie. We proberen hierbij een centraal punt te kiezen, om voor iedereen de reisafstand zo kort mogelijk te houden.

Hoe kan ik me aanmelden voor een opleiding?

Je zoekt de opleiding die je graag wil volgen. Op de pagina van de opleiding kun je aanmelden.

Ik mag een opleiding volgen via mijn werkgever, waar kan ik me aanmelden?

Je kunt aan jouw werkgever vragen hoe je je aan kunt melden voor een opleiding. Vervolgens ontvang je een aanmeldlink waarmee je jezelf definitief kunt aanmelden voor de opleiding.

Bestaan er vrijstellingen in mijn opleiding?

Wanneer je eerder een opleiding hebt gevolgd, kan het zijn dat je recht hebt op vrijstelling(en). Voor meer informatie over de voorwaarden verwijzen wij jou naar het vrijstellingenbeleid en examenreglement. Daarnaast ontvang je aan het begin van jouw opleiding meer informatie met betrekking tot het aanvragen van vrijstellingen.

Wanneer kan ik starten met de opleiding?

In overleg met je werkgever starten we één of meerdere groepen per jaar. De start van je opleiding is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de afspraken met jouw werkgever en het aantal aanmeldingen. Voor meer informatie kun je contact opnemen via telefoonnummer 013-5397077 of doormiddel van het contactformulier.

 

Hoe groot zijn de klassen?

De klassen bestaan uit minimaal 12 studenten. We streven ernaar maximaal 20 studenten in een klas te hebben.

Wanneer krijg ik mijn lesplanning?

Bij de start van de opleiding ontvang je de volledige lesplanning per mail. Houd daarnaast jouw agenda op het portaal goed in de gaten, hierin vind je de meest actuele stand van zaken. Bij roosterwijzigingen brengen we je ook per mail op de hoogte.

Hoeveel tijd ben ik kwijt aan mijn huiswerk?

Naast de lessen die je volgt ben je gemiddeld 4 tot 8 uur per week bezig met je opleiding. Denk hierbij aan het maken van keuzedelen, werkstukken examenopdrachten.

Examinering
Ik heb een herexamen, wanneer vind deze plaats?

Heb je een onvoldoende gehaald voor jouw examen en heb je nog recht op een herkansing dan wordt deze automatisch opnieuw ingepland. Hiervan ontvang je, net zoals bij de eerste examenkans, een vooraankondiging en daarna een officiële uitnodiging. Mocht je 8 weken na de afname van het eerste examen nog geen bericht gehad hebben met betrekking tot een herkansing, neem dan contact op met team examinering via examinering@ncvbbedrijfsopleidingen.nl.

Hoe kan ik me afmelden voor een examen?

Ongeveer 6 weken voorafgaand aan het examen ontvang je een vooraankondiging. Kun je niet op de datum die wordt aangekondigd? Meld je dan zo snel mogelijk af. 2 tot 3 weken voor het examen ontvang je de officiële uitnodiging voor het examen. Mocht je je op het laatste moment alsnog af willen melden voor het examen dan kan dit nog tot het moment van het examen, daarna niet meer.

Je kunt jezelf afmelden door een mail te sturen naar examinering@ncvbberijfsopleidingen.nl. Vermeldt in de mail jouw naam, leerlingnummer, het examen waar het om gaat, de datum van het examen en de reden van afmelding.

Wanneer zijn mijn resultaten zichtbaar?

Uiterlijk drie weken nadat jouw gemaakte examen ontvangen is door ons examenbureau is jouw resultaat zichtbaar op de website.

Let op: het moment dat het examen ontvangen is staat niet gelijk aan de dag dat jij het examen hebt gemaakt. Deze moet eerst nog door de examinator opgestuurd worden naar het examenbureau. De drie weken gaan in wanneer het examenbureau het examen heeft ontvangen.

Diplomering
Hoe lang duurt het voordat ik mijn diploma van jullie ontvang?

6 tot 8 weken na de invoer van het laatste resultaat op de website ontvang je bericht met betrekking tot jouw diploma. Afhankelijk van jouw leerbedrijf krijg je dit bericht per post of per mail. In dit bericht krijg je te horen of je geslaagd bent en of jouw diploma wordt opgestuurd naar het huisadres of dat je deze in ontvangst kunt nemen tijdens een diploma-uitreiking.

Diploma-uitreiking

Wanneer jouw leerbedrijf een diploma uitreiking heeft georganiseerd ontvang je bericht vanuit het bedrijf met de juiste informatie hierover. Mocht je hier vragen over hebben dan kun je contact opnemen met jouw leerbedrijf.

 

Diploma per post

Wanneer je diploma per post wordt verstuurd ontvang je eerst een kopie van het diploma. Deze moet je ondertekenen en retour sturen. Uiterlijk een week na ontvangst van het kopie diploma wordt het officiële diploma opgemaakt en aangetekend naar je huisadres verstuurd.

Ik ben mijn diploma kwijt. Krijg ik een kopie?

Wanneer je jouw diploma kwijt bent kun je een kopie van het document opvragen via DUO (Diploma kwijt – DUO).