Nieuwe technologieën veranderen de manier waarop we werken en de arbeidsmarkt. Hierdoor verdwijnen bepaalde beroepen, maar kunnen er ook nieuwe beroepen ontstaan. Daarnaast hebben maatschappelijke ontwikkelingen zoals vergrijzing, nieuwe werkmethoden en grote arbeidstekorten een enorme impact op ons leven en ons werk. Om succesvol te blijven en je organisatie en team vooruit te helpen, is het van cruciaal belang om voortdurend te leren en je aan te passen aan deze veranderingen. Een leercultuur ontwikkelen kan hierbij essentieel zijn.
Hoe creëer je een leercultuur in je organisatie? 7 waardevolle tips
Medewerkers motiveren en stimuleren
Maar hoe ontwikkel je nou een leercultuur binnen je organisatie of team? Een cultuur waarin medewerkers ‘leren’ zien als een kans en niet als een verplichting? Hoe bied je de juiste cursussen en opleidingen aan die aansluiten bij de behoeften en doelen van medewerkers? Wij geven 7 tips om je personeel te motiveren om te blijven leren.
Maak leren een onderdeel van de bedrijfscultuur.
Stimuleer een nieuwsgierige mentaliteit bij medewerkers en integreer leren in de bedrijfscultuur door ontwikkeling zichtbaar te waarderen en te belonen. Het erkennen en belonen van werknemers die zich inzetten voor leren en het delen van hun kennis met anderen, stuurt een duidelijk signaal dat leren gewaardeerd wordt binnen de organisatie.
Laat zien hoe leren kan leiden tot professionele groei en ontwikkeling.
Door het promoten van een leercultuur en het bieden van mogelijkheden voor voortdurende ontwikkeling, kunnen werknemers hun vaardigheden en kennis uitbreiden, wat uiteindelijk hun carrièremogelijkheden vergroot. Bovendien kunnen leermogelijkheden worden gekoppeld aan carrièrepaden binnen de organisatie. Door duidelijkheid te verschaffen over de verschillende stappen en competenties die nodig zijn om door te groeien naar hogere functies, kunnen werknemers het verband tussen leren, ontwikkeling en het bereiken van hun carrièredoelen beter begrijpen.
Begrijp de behoeften van medewerkers.
Vraag naar hun interesses, doelen en uitdagingen. Behoeften van medewerkers kunnen variëren, afhankelijk van factoren zoals levensfase, persoonlijke doelen en ambities. Voorzie je medewerkers dan ook van cursussen en/of opleidingen die aansluiten bij hun behoeften.
Moedig ontwikkeling op alle niveaus aan.
Zorg dat leidinggevenden en managers het goede voorbeeld geven en zelf ook voortdurend blijven leren.
“Onze managers die een opleiding hebben gevolgd, zijn enorm gegroeid. Ze hebben betere vaardigheden en meer zelfvertrouwen. Dat maakt onze winkels succesvol.”, aldus Katrin Steinkirchner, trainer en opleidingscoördinator New Yorker.
Verzamel feedback van werknemers en luister naar hun suggesties.
Dit stelt de organisatie in staat om inzicht te krijgen in de effectiviteit van trainingen en de tevredenheid van de medewerkers. Door te luisteren naar suggesties kunnen eventuele verbeterpunten worden geïdentificeerd en kunnen de trainingen worden aangepast om beter aan te sluiten op de behoeften en verwachtingen van de werknemers.
Maak leren onderdeel van de gesprekkencyclus.
Hiermee maak je van ‘leren’ een structureel onderwerp van het gesprek en benadruk je het belang ervan voor de organisatie of het team, maar ook voor de zelfontwikkeling en ontplooiing van je medewerker.
Laat medewerkers de kennis en vaardigheden die ze opdoen delen.
Door opgedane kennis en vaardigheden met elkaar uit te wisselen blijven medewerkers enthousiast, meer betrokken en uiteindelijk productiever. Dit proces bevordert een betrokken leercultuur en continue groei binnen de organisatie.
NCVB Bedrijfsopleidingen ontzorgt in opleiden
NCVB Bedrijfsopleidingen begrijpt de behoefte aan continue ontwikkeling en biedt als erkende onderwijsinstelling diverse praktijkgerichte cursussen en bedrijfsopleidingen op maat die aansluiten bij de veranderende behoeften van organisaties en hun medewerkers. Deze programma’s kunnen helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en het bijblijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen voor professionals in verschillende sectoren, zoals logistiek, zorg en retail.
Bij NCVB Bedrijfsopleidingen kun je rekenen op:
- een breed aanbod van cursussen en opleidingen op mbo-niveau
- een team van ervaren en deskundige docenten
- een flexibele en persoonlijke aanpak die aansluit bij de wensen en behoeften van het team of de organisatie.
- een professionele samenwerking waardoor we écht samen opleiden
- een erkend certificaat of diploma na afronding van de cursus of opleiding.